vrijdag 29 mei 2015

Een nieuw toeristisch Rokin met straks de religieuze Stille Omgang erlangs

Het is me wel een afbraak daar aan het Rokin, de helft van een kolossaal pand waarin ooit de Piersonbank voor grote kapitalen was gevestigd ligt ten puin. Eindelijk is die vieze onderdoorgang van Nes naar Rokin verdwenen en is het Vlaams Cultureel Centrum opener geworden. Ik wist niet wat ik zag. Als ik ook sommige artikelen mag geloven wordt het hier een terras- en wandelgebied, inderdaad een visitekaartje voor de vanaf CS inkomende toerist. De boekhandel Scheltema is al verhuisd naar zijn roots hier, zoals geschreven, en heeft nu een verleidelijke inloop. Dat er een gratis toilet is weet niet ieder. Ik ben benieuwd hoe dit stukje Amsterdam gaat worden maar het lijkt me wel een prijzige koffie.

Een nadeel is het voor de Stille Omgang die over de Nes leidt. De stoet mensen aanvankelijk vanaf het duistere Spui door de donkere en gesloten Kalverstraat zal dan 's nachts en langs de bedrijvige Warmoesstraat en langs een verlicht plein met geroezemoes van alcoholische bezoekers moeten gaan.

ZIE: Stille Omgang 2015


Rokin afbraak Piersongebouw

Rokin afbraak Piersongebouw

Rokin afbraak Piersongebouw

Rokin afbraak Piersongebouw

Rokin afbraak Piersongebouw

Rokin afbraak Piersongebouw

Rokin afbraak Piersongebouw

Rokin afbraak Piersongebouw

Rokin afbraak Piersongebouw

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Schrijf en blijf: