zaterdag 29 november 2014

Een Latijns Magnificat- in colore et scripto

Een gekalligrafeerd Latijns Magnificat:

MAGNIFICAT door Gerrit Bas

Bijbeltekst vermeld op de achterkant

De tekenaar-calligraaf is Gerrit Bas, zou werken als tekenleraar op 'n college. Helaas kan ik hem niet bereiken en is ook niets op het Net te vinden maar deze afdruk heb ik al zo lang in mijn kamer hangen dat ik het beeld graag nu met U wil delen. Het dient immers een hoger doel: een invitatie tot de mystiek van het Magnificat.

Zovele jaren had ik een geïmproviseerd lijstje gemaakt waardoor ik de door mij vergeten naam van de maker niet meer kon zien. Eerst onlangs heb ik een schier-passend raamwerkje gekocht doch moest ik 2 à 3 mm afknippen. Vervolgens bleek dat de prent niet recht op het papier is gedrukt geworden. Dat betekent een correctie tijdens het knippen. Eigenlijk is de prent dus een misdruk maar dit vergeef ik de maker. Kan zijn dat hij het een ander heeft laten doen die slordig is of niet ervaren.

Ik kocht deze prent op de Open Monumenten- en Orgeldag te Zwolle, d.d. 13-9-2003 in de Grote of Sint-Michaëlskerk. De kunstenaar had een tafel gehuurd voor verkoop.

Een ding is mij altijd dwars gebleven: de rode lijn en de gegolfde kleur is zo Barnett Newmans!







3 opmerkingen:

  1. De kunstenaar, Gerrit Bas, was inderdaad tekenleraar op het Meander College in Zwolle. Hij is inmiddels helaas overleden (als ik me niet vergis in 2006 of 2007). Ik heb zelf jaren les van hem gehad en heb dit schilderij destijds ook kunnen bewonderen in de Sint Michaelskerk. Ik kwam het hier per toeval tegen en vind het nog steeds even prachtig. Het is goed om te lezen dat zijn werk nog steeds gewaardeerd wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De kunstenaar, Gerrit Bas, was inderdaad tekenleraar op het Meander College in Zwolle. Hij is inmiddels helaas overleden (als ik me niet vergis in 2006 of 2007). Ik heb zelf jaren les van hem gehad en heb dit schilderij destijds ook kunnen bewonderen in de Sint Michaelskerk. Ik kwam het hier per toeval tegen en vind het nog steeds even prachtig. Het is goed om te lezen dat zijn werk nog steeds gewaardeerd wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Erg bedankt voor deze reactie, Ik heb nog moeite gedaan hem te traceren maar moest het opgeven. Nu weet ik beter. Ik kan me nog schaars zijn gestalte herinneren aan de grote tafel in die kerk.

      Ik hoop dat anders dan kerkgebouwen het Magnificat zelve niet verloren gaat.

      Verwijderen

Schrijf en blijf: