zondag 14 september 2014

Het Melkmeisje met de kennelijk 350 jaar vormgegeven Melkkan

Melkmeisje Vermeer (1658)

Het Melkmeisje van Vermeer uit 1658. Ik weet nog welke griet ik deze prent gestuurd heb.
De kleur van het hesje is nauwelijks vast te stellen, ik houd het op citroengeel.
Zoveel brood en melk is bepaald een status maar waarom de opdrachtgever 'n meid laat schilderen is mij onbekend.


Dit boek lag op 11 september 2014 in de oude doos op straat. Mocht iets interessant zijn dan neem ik consequenterwijs maar een mee, ik heb immers geen archief in de kelder. Daarenboven moet je oppassen voor boosaardige beestjes.

Dr. J. van Arkel-Zegwaard Huisarts' herinneringen zijn in dialoogvorm opgeschreven. (1927, 202p) Ze zien er saai en langdradig uit maar ik heb nog niet eens goed gelezen. Een hoofdstuk dan maar meer ook niet. Het boek is ongedateerd, ik neem de datum over van elders. Opmerkelijk hier met tekeningen van Jan Sluijters Jr, boekillustrator (ook). Dit schenkt het boek iets meer van waarde.


 

 






Deze vloeistofkan lag op 12 september 2014 in de afvalcontainer bij het woonblok in renovatie. Het valt niet anders te verwachten dat er toch een klein gaatje in het glazuur zit. Helaas, maar van waarde spreken wij niet, wel van herkenning van de vaas hierboven...! De vormgeving is kennelijk ruim 350 jaar bestendig.



Enige tekeningen gescand uit kunsthistorisch oogmerk.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Schrijf en blijf: